לימודים בחו"ל – כדאי או לא כדאי ?

לימודים בחול

חולמים ללמוד אמנות באיטליה? אם כן, תשמחו ודאי לגלות כי ישנם רבים הבוחרים במסלול של לימודים בחו"ל, במסגרת של תחומי לימודים שונים. אם אתם מתלבטים אם לבחור באפשרות של לימודים בחו"ל גם כן, ובין אם מדובר באיטליה או בכל מדינה אחרת בעולם, הנה כמה נקודות חשובות, שכדאי לכם לשים לב אליהן, בטרם קבלת ההחלטה.

לימודים בחו"ל – מדוע כן?

לימודים בחו"ל הם, הרבה פעמים, הזדמנות ללמוד תחום מעניין במיוחד בסביבה חדשה ושונה. אם אתם מתלבטים האם לבחור במסלול של לימודים בחו"ל, הנה הסיבות מדוע זה כל כך כדאי. ראשית, מסלול של לימודים בחו"ל מאפשר לכם, בדרך כלל, ללמוד תחום לימודי שאיננו מוצע בארץ ובעיקר בשל העדר ביקוש או פרקטיקה. בנוסף, ישנם לא מעט מוסדות להשכלה גבוהה כמו האוניברסיטה הפתוחה (המאפשרת לכם ללמוד בחו"ל) ומוסדות במדינות שונות בעולם המלמדות תחום לימודי ברמה גבוהה מאד, שלעיתים בארץ רמתו המקצועית איננה כל כך גבוהה. מוסדות אלה נחשבים ברחבי העולם כמובילים בתחום הלימודי ועל כן מומלצים במיוחד. לימודים בחו"ל מאפשרים לכם גם ללמוד במקומות, הקרובים מאד לתעשייה עצמה וחושפים אתכם לתחום הלימודים טוב יותר. למשל, לימודי אמנות באיטליה, בפירנצה, יאפשרו לכם לבקר בכל המוזיאונים החשובים, בהם מוצגות עבודות אמנות ידועות במיוחד. או למשל, לימודי קונדיטוריה בצרפת, הנחשבת אחת המובילות בתחום זה, יחשפו אתכם לקונדיטורים מקומיים ידועים ובעלי שם עולמי.

לימודים בחו"ל – מדוע לא?

אם אתם מתלבטים האם לבחור במסלול של לימודים בחו"ל, כדאי שתדעו כי לימודים אלה נחשבים יקרים מאד, בהשוואה ללימודים בארץ. מלבד שכר הלימוד עצמו, תצטרכו אתם עצמכם לממן את המחייה במדינה. במקרים רבים תקבלו סיוע כלכלי, כמו מלגות או הלוואות, אולם יש לקחת בחשבון כי מדובר בהוצאות גבוהות. נקודה נוספת שכדאי להתייחס אליה היא אפשרויות התעסוקה במהלך הלימודים. אם אתם בוחרים במסלול של לימודים בחו"ל ומקבלים ויזת סטודנט, בדרך כלל תוכלו גם לעבוד במהלך הלימודים, אולם מדובר בכמות מצומצמת מאד של שעות במהלך כל חודש.

גם הריחוק הגיאוגרפי של היעד, הוא נקודה שכדאי להתייחס אליה. הריחוק מהמשפחה יכול להיות חסרון משמעותי ובמיוחד ברגעים בהם אתם כל כך זקוקים להכוונה וחום משפחתי או קירבה לאדם מוכר. השפה ביעד עצמו יכולה להיות במקרים רבים חסרון. אם אתם בוחרים ללמוד במדינה שאיננה דוברת אנגלית, למשל, תצטרכו ללמוד את השפה המקומית ולקחת בחשבון שכל הקורסים עצמם מתנהלים, בדרך כלל, בשפת המקום.

אז מה מחליטים?

עכשיו, כשכל הנקודות החשובות פרושות לפניכם, כל שנותר לכם הוא להחליט האם לבחור באפשרות של לימודים בחו"ל או להישאר בארץ. כך או כך, בטרם קבלת ההחלטה, מומלץ לכם להתייעץ עם סטודנטים ישראלים, הלומדים בחו"ל, או כאלה שלמדו בעבר ולשאול אותם לגבי חוות דעתם בנושא והחוויות שלהם במהלך התקופה.