ליקויי בניה – גגות רעפים

בדק בית לרעפים

כאשר עורכים ביקורת מבנים לבית אין לפסוח על ביצוע בדק בית בגג הבית. הגג הוא החלק החשוף ביותר לפגעי מזג האוויר והטבע ואמור לעמוד בעומסים גדולים יחסית, אם בגלל הצטברות מים בתקופת החורף כלומר לצורך איטום הבית מפני נזילות וחדירת מים ואם משום שעליו מונחים דודי שמש או אביזרים אחרים שהכובד שלהם הוא בהחלט גורם שיש לקחת בחשבון. כיון ששלד הגג הוא חלק משלד הבניין, בדיקה כזו היא חלק מביצוע ביקורת מבנים. ליקויי בניה בגג עלולים להוות פגיעה אסתטית אבל חמור מכך ליקויי בניה בגג עלולים להסב לבית נזק משמעותי. הפעם בחרנו להתמקד בנושא ליקויים בבנייה בגג רעפים.

בדק בית בכל הקשור לגגות רעפים אמור לבדוק את הדברים הבאים:

  • הימצאותה של מערכת מרזבים ומזחילות (נקזים). התקנת מערכת כזאת מחויבת על פי ת"י 1556 סיכוך גגות קלים 1994. עם זאת פרטי החיבור וההתקנה נתונים לשיקול דעתו של קבלן בנייה. המזחילות חייבות לבלוט מעל לרעפים כדי לאפשר קליטה טובה יותר של המים הניגרים מהגג. אי הימצאותה של מערכת כזו או הימצאותה של מערכת לא תקינה עלולה לגרום להצטברות מים וחדירתם אל השכבות הפנימיות של הגג.
  • מרווח בין רעפים: הרעפים אמורים להיות מותקנים כך שלא יהיה כלל מרווח ביניהם. מרווח בין הרעפים יכול שוב לגרום לחדירת מים אל תוך החלקים הפנימיים של הגג. הרעפים נבנים ומעוצבים כיום במיוחד על מנת למנוע יצירת מרווחים כאלה.
  • רעפים שבורים: שוב, רעפים שבורים הם חלק מליקוי בנייה חמור וחושפים את שלד הגג לפגעי מזג האוויר, בנוסף לפגיעה בחוזק שלו.
  • רעפים לא קשורים / לא מקובעים: התקן הישראלי דורש קיבוע של כל הרעפים בהיקף הגג וקיבוע של 25% משאר הרעפים, (ת"י 1556 סעיף 301). הקיבוע נועד לחזק את הגג ולמנוע נפילה או יציאה של רעפים ממקומם. בדק בית בגגות חייב להתייחס לנושא ולטפל בו.
  • חיבור תקין בין שני חלקי הגג: התפר בין שני חלקי הגג צריך להיות מכוסה בפח מגולוון, על מנת למנוע נזילת מים דרך התפר אל פנים הבית.

ליקויי בניה אלו הינם רק חלק מהליקויים שיש לבדוק בזמן ביצוע בדק בית בגג רעפים. ליקויי בניה נוספים שנבדקים במסגרת ביקורת מבנים הם ארגז רוח לא תקין או חסר, בידוד תרמי חסר או לקוי, אלמנטים מעץ מנוסר לא מסומנים או שהסימון עליהם איננו ברור, אלמנטים מעץ וארגזי רוח המוגנים מפני פגיעת מזיקים ועוד…

כך מתבצעת בדיקת בדק בית לגג

בדק בית בנושא גגות רעפים הינו חיוני ביותר. גג הרעפים, מעבר לערכו האסתטי שאיננו מוטל בספק, הוא חלק חשוב שכל ליקוי בנייה שיהיה בו עלול לגרום לפגיעה מתמשכת בבית כולו, שרק תילך ותחמיר עם הזמן. קיימת בישראל תקינה מפורטת המתייחסת לכל ליקויי הבניה שהוזכרו לעיל כמו גם לליקויי בניה נוספים, והיא מחייבת את כל קבלני הבניין ללא יוצא מן הכלל.

איך לבחור חברה לבדק בית ?

בבחירת החברה איתה תרצו לעבוד כדאי לבדוק היטב את הדברים הבאים :
ערכו סקר שוק ובדקו איזה חברות אמינות קיימות (ויש המון…) כדאי לראות שהחברה היא בעלת ניסיון
בתחום בדק הבית ויש בידה כל ההסמכות הדרושות לכך …
לרוב החברות יש היום אתר אינטרנט או דף פייסבוק וכו… וניתן לבדוק אודותייהם ולקרוא תגובות מלקוחות קודמים , תוכלו גם להתייעץ עם משפחה וחברים על מנת שתוכלו לדעת שאתם בוחרים בחברה לא פפחות ממצויינת !
ניתן גם לשאול אותם לגבי פרוייקטים קודמים ולשאול את כל השאלות אשר יש לכם חששות לגבייהם , חברה
מקצועית תשמח לענות לכם על כל השאלות !
מאמר באדיבות רז פרוייקטים – פיקוח בניה