מהם חומרי הדברה ?

הדברה

חומרי הדברה הינם חומר או תערובת של חומרים שבעזרתם ניתן להפחית אוכלוסיית בעלי חיים המוגדרים כ"מזיקים". מרבית חומרי ההדברה הקיימים כיום הינם חומרים כימים אולם ישנם חומרי הדברה שהם חומרים ביולוגיים ומופקים מרעלן בעל חיים כלשהו, או חומרים המופקים מבעל החיים עצמו בצורתו החיה או באופן אחר. ריקו הדברה ירוקה

בעבר הרחוק השתמשו לצורכי הדברה בחומרים שהופקו מן הטבע ובהם התגלו תכונות המסייעות להרחקת/הדברת חרקים. למשל, התגלה כי חומרים המכילים ארסן, כספית וגפרית, משמשים כחומרי הדברה יעילים כנגד אוכלוסיות חרקים שונות. כמו כן הוכחה יעילותה של אבקת צמחי החרצית בהדברת מזיקים בשל חומר מסוג פרתרום שכיום מופק באופן סינתטי ומהווה בסיס להכנת קבוצת חומרי הדברה הפירתרואידים.

בשנת 1939 גילה כימאי שוויצרי בשם פאול הרמן מילר שחומר שהכין במעבדתו וכינה DDT (די כלורו די פניל טריכלורואתאן), הינו יעיל מאוד בהדברת חרקים. כמו כן גילה שחומר זה מדביר ביעילות גם מזיקים הפוגעים באדם ע"י העברת מחלות כגון טיפוס המועבר ע"י כיני אדם ומלריה המועברת ע"י יתושים. משהתגלה הפך מהר מאוד לחומר ההדברה המבוקש והנפוץ ביותר בעולם ויש שאמרו שהציל את העולם מרעב ומחלות קשות.

בשנת 1944 התפרצה בנאפולי שבאיטליה מגיפת טיפוס הנהרות המועברת ע"י כיני אדם. בעקבות כך נלקחו כל תושבי העיר ועברו איבוק בחומר DDT, תוך שבועיים נעצרה המחלה ללא אובדן בנפש. מקרה זה היווה את אחת הסיבות בעיקבותן זכה מילר בשנת 1948 בפרס נובל לרפואה על תגליתו.

מדריך מלא על חומרי הדברה

שיטות המיון של חומרי ההדברה:

ניתן למיין את חומרי ההדברה בכמה דרכים: יעד החומר, הרכבו הכימאי, אופן יישום החומר, דרך הכניסה לגוף החרק ואופן פעולתו. להלן מספר אופני מיון הנפוצים כיום:

יעדי הפעולה של חומרי ההדברה- חומרי הדברה קוטלי חרקים. חומרי הדברה קוטלי עשבים. חומרי הדברה קוטלי פטריות, מכרסמים, אקריות, זוחלים, ביצים ועוד
דרך הכניסה לגוף החרק- חומרי הדברה שהם רעלי קיבה, מגע, נשימה, ורעלים סיסטמיים
אופן יישום חומר ההדברה (פורמילצייה): מוצקים, נוזלים, גזים ועוד.
בכל חומר הדברה קיים החומר הפעיל שמהווה את הרעל שגורם בסופו של דבר להרג המזיק. על מנת שהחומר הפעיל יגיע אל המזיק, בצורה היעילה ביותר, משנים את צורתו באופן כזה שיותאם לפיזור וקליטה מקסימלים. התאמת החומר מתבצעת ע"י הוספת חומרי עזר הנקראים תוספים ממיסים, משטחים, אבקות למיניהם ועוד.

משנות הארבעים ואילך נכנסו לשימוש סוגים רבים ושונים של חומרי הדברה בעלי תכונות שונות המאפשרות קטילת מזיקים. העלות הזולה, קלות השימוש ואי ידיעת הסכנות, הפכו את השימוש בחומרי ההדברה לנרחב ואינטנסיבי. עשרות שנים לאחר מכן החלו להתפרסם מאמרים המצביעים על הנזקים הנגרמים כתוצאה משימוש בחומרי הדברה. החלו לשים לב כי אומנם חומרי הדברה פוגעים במזיקים אולם יחד עם זאת הם גם פוגעים בקבוצת בעלי חיים נוספות שלא התכוונו להדביר.

על מזיקים והדברה

הפגיעה במזיקים גרמה להרעלות משנה שגרמו להפרה נוראה באיזון האקולוגי. לדוגמא, עכברים שהורעלו גרמו להרעלת עופות דורסים שניזונו מהם והיוו אויב טבעי שלהם. בעקבות הרעלת העופות וללא כל אויבים טבעיים חזרו שוב העכברים לפעול ביתר שאת. מינים רבים של בעלי חיים נכחדו, מי התהום זוהמו ב-חומרי הדברה, וכך גם כל הקרקעות החקלאיות. התגלו קשרים בין תחלואה במחלות סרטן שונות לבין חשיפה לחומרי הדברה וכמו כן נראה כי ככל שמרחיבים את השימוש בחומרי הדברה הופכים מיני מזיקים שונים לעמידים אליהם, דבר שמצריך עליה במינוני החומרים הפעילים או יישום שלחומרי הדברה נוספים.

כיום, לאחר שנחשפנו ליתרונות השימוש בחומרי הדברה שבראשם יכולת אספקת מזון לאוכלוסיות העולם והכחדת מחלות, אך גם עמדנו על הנזקים העצומים שנגרמו כתוצאה ממנה (הפרת האיזון האקולוגי בכל העולם) הפך השימוש בחומרי ההדברה למבוקר ומשוכלל הרבה יותר.
מדביר בבאר שבע – ריקו הדברה

חומרי הדברה המותרים לשימוש

חומרי הדברה המותרים לשימוש הצטמצמו, החומרים שהוכחו כמסרטנים שאריתיים לטווח ארווך או בעלי רעילות גבוהה מאוד העלולה לסכן קבוצות שונות של בעלי חיים הורדו מן המדפים. קיימת עדיפות לשימוש בחומרי הדברה ביולוגיים או חומרי הדברה כימים בעלי ההתאמה הגבוהה ביותר למזיק היעד. ישנו ניסיון אמיתי להפחית למינימום את השימוש בחומרי הדברה כימיים ובמקומם ליישם שיטות הדברה חלופיות (לפי ממשק הדברה משולבת).

אומנם ניתן כיום למצוא חומרי הדברה נגישים לציבור הרחב, אולם קיימת חובה ליישם את החומרים רק על סמך המינונים ואופן השימוש המצוינים בתווית החומר והנאכפים ע"י המשרד להגנת הסביבה. אם נקפיד כולנו על שימוש מצומצם ונכון ב-חומרי הדברה נוכל להנות מיתרונותיהם ללא אימת חסרונותיהם.