סריקות במתקני חשמל מפי הנדסאי חשמל

מתקן חשמל

בעבודתי היומיומית כתרמוגראפר חשמל צלם תרמי ,במכונות שונות,יוצא לי לגלות מדי פעם דברים חדשים תוך כדי הסריקה.לעיתים נבחן מיידית את "הבעיה" על צג המצלמה, מכיוון שמנסיון עבר כבר "ראיתי כמותה, וטפלתי בה לעיתים ייקח קצת זמן,עד שתאבחן את הגורם האמיתי לבעיה , ורק אז תוכל לפתור אותה מעשית עם הרגשה של ודאות.תפקידך השגרתי בעבודה,הוא ראשית כל לבצע את הסריקה התרמית למכונה ע, פ ההזמנה שבוצעה מראש, בד"כ על ידי הטכנאי, המהנדס של כל מכונה במפעל חייבת לעבור תהליך זה בפעם הראשונה בעומס נומינלי (נקוב).זה קורה מיד לאחר ההתקנה הראשונה (כשמבצעים לראשונה את החיבור שלה לחשמל.

למכונה בודדת יכולות להיות כמה סוגי מתחים,וכמה "הזנות" חשמליות שונות מפסקי זרם שונים שמוזנים מלוחות חשמל ומספקים את כל המתחים לכל חלקי המכונה. מטרת הסריקה הראשונה היא לבדוק את חיבורי המגעים ושאר רכיבי החשמל השונים במכונה שהגיעה לא מזמן מעבר לים בד"כ ארה ב" או יפן . סביר להניח שהמכונה עברה במסעה לא מעט טלטולים בזמן העמסתה בשינועה ובהתקנה שלה . בשלב הבא , משהמכונה הותקנה ומדי שנה בשנה תתבצע סריקה תרמית למכונה בתאריך,שהוא ידוע פחות או יותר SCAN R.I PERIODIC.הבדיקה השנתית מטרתה בעיקר,לשמר את תחזוקת המכונה , לצרכים של : מניעת עבודה מיותרת בשל תקלות שעלולות לקרות או להתפתח למניעת שריפות , לחיסכון בזמן ובתוצרים ב של הפסקת ייצור לא מתוכננת = downtime ,לחיסכון של שעות עבודת הטכנאים,ובשורה התחתונה גם לחיסכון כספי עתידי ניכר. בנוסף ליתרונות הללו,הרי שזו גם דרישה של חברות הביטוח,ויצרני המכונות ע"פ הפרוצדורה שלה ,וגם של המפעל עצמו, יש לזכור שמכונות אלה נחשבות למאוד יקרות בעולם התעשייתי. עלות של מכונה אחת בודדת היא לעתים "רק" כמה עשרות מיליוני דולרים התקלות האופייניות בתרמוגראפיית חשמל ע"פ ניסיוני בעבודה עם המכונות הללו , ובמהלך עשר השנים האחרונות נתונות להלן ע"פ סדר של שכיחותם במציאות :

איך לאתר טעות במערכת חשמל

4 בעיות חשמל עיקריות במתקני חשמל

חיבורים ומגעים חשמליים רופפים במפסקי זרם פסי צבירה מגעים,שנאים,ספקים תקעים , שקעים, מהדקים,ממסרים,אינטרלוקים ועוד .זוהי התקלה השכיחה ביותר,והיא נובעת מהרבה מאוד סיבות,שעיקרן : חיזוק חלש מדי,חיזוק יתר,ויברציה מקומית,חיזוק "שנשכח ," קורוזיה במגע,הברגה שחוקה, אביזר חיבור מאיכות גרועה חיזוק על בידוד הגיד, טעות במיקום החיבור בין מגע האביזר למבודד , בורג שבור וכהנה.חיבורים רופפים בסופו של תהליך, גורמים לשריפות מגעים וככל שהם בזרמים גבוהים יותר,זה אפילו מגביר את השפעת ה" קשת החשמלית ," עד למצב של נתק לפעמים. מצב של נתק בפאזה אחת או כמה,של מפסק ראשי או אחר,גורמות בד"כ לאפקט של "כדור שלג מתגלגל".לדוגמא, מכונה עלולה להיתקע באמצע תהליך ופרוסות הסיליקון היקרות , הנמצאות באמצעו של תהליך מסוים,עלולות להתרסק לרסיסים, כתוצאה ממצב של "איבוד ו" ואקום במכונה. נזק ישיר ייגרם אז למכונה הפסד כספי של תוצרים,בזבוז חומרים וכימיקלים,זמן מבוזבז לאיתור "הכשל ," שעות עבודות נוספות לטכנאים,זמן של כמה ימים לניקוי המכונה,בדיקות נוספות לפני שלב החזרה לעבודה וכו . זהו רק תרחיש מציאותי אחד מני רבים והיו כמותו , אך יש גם כאלה אחרים ושונים.תופעה זאת למשל גורמת לניתוקים רגעיים במגע של חיגור מכונה אינטרלוק , שפועל במתח ישיר של 24VDC זרם -כ של 1A. ניתוק רגעי נחשב לדבר " קטלני ," היות והמיקרוסוויץ ' הזעיר הזה " מפיל" את המפסק הראשי של המכונה,או את המגען הראשי שלה.תקלה זו גורמת לנזק כספי רב במיוחד אם הייתה המכונה בשלב ייצור רכיבי המחשב PRODUCTION.מקרה כזה 2 פנומנאלי ממש התרחש,במפעל אחר לפני כ-7 שנים. בניסיוננו לאתר תקלה לא מובנת במכונה אחת באזור החדר הנקי (C4, מצאנו אינטרלוק צדדי ש, אחד מחיבוריו (נעל הכבל של הגיד המזין אותו היה מהודק בצורה חלשה מאוד,עד כדי כך,שהזרם "עבר " בין חריץ פסיעת הבורג של החיגור ל, בין קצהו של נעל הכבל הרופף. במצב זה התגלתה טמפ' מדהימה ( אפילו מבחינתנו התרמוגראפרים , של 100ºC על אותו המגע הסגור של האינטרלוק C.N במצב לחוץ . כמובן שהניתוקים,שנגרמו למכונה במשך כמה שבועות עשו נזק כספי עצום גם הביאו לאיבוד שעות עבודה רבות לטכנאים שלה בשל הניסיונות התכופים לאיתור התקלה הזאת המפתיעה הזאת .

בעית חשמל מספר 2

וונטות לקירור "שנתקעות" או מפסיקות לעבוד בעיקר בספקי כוח,בלוחות מקומיים,UPS מחשבים,ממירים,ובכל סוגי המכשירים האלקטרוניים וכו .' הסיבה העיקרית לכך היא בעיה מכאנית , בשל כשל במיסבי המנוע ,או הצטברות לכלוך רב ברוטור. ההשפעה הדי מיידית של כשל מעין זה במישרין,הוא בהעלאתה של הטמפ' הפנימית של הוונטה, ובעקיפין חימום האביזר, או הלוח ו אפילו לשריפת רכיבים פנימיים במכשירים למיניהם. מצב זה למשל בכרטיסים אלקטרוניים, גורם לחימום רב מאוד ברכיבים מסוימים,בעיקר בנגדים וטרנזיסטורי הספק.
חוסר האיוורור בכרטיס גורם לעתים להתכה של הלחמות הרכיבים (בעיקר כאלו שלא נעשו באיכות טובה במפעל ההרכבה וגם לחימום יתר של 'גוקים רכיבי מחשוב .בסופו של תהליך מעין ,זה כשאין הוצאת אוויר מהאזורים הללו,הרי שהאביזר גם עלול להישרף ובכך גם להזיק לרכיבים השוכנים לידו. לעתים וונטה "תקועה" רוטור המנוע תפוס עלולה בגלל הזרם הגבוה שלה לייצר זרם יתר ולפלוט ריח של שריפה או חריכה, ולעתים נדירות עשן,שמתפשט אפילו למרחקים גדולים מאוד. דבר זה נחשב לחמור מאוד באזורי הייצור,כמו החדר הנקי ROOM CLEAN. אגב,אחת הסיבות, שוונטה תקועה מכאנית ועדיין ממשיכה לעבוד "ולהתחמם ," היא כי אין לה הגנה ליתרת זרם L.O. היא למעשה "יושבת" תחת הזנה חשמלית,שהיא גבוהה מדי מבחינת סלקטיביות. במצב כזה המפסק המזין את הוונטה ועוד כמה עומסים נוספים, ואינו יכול כלל להרגיש את עומס היתר שלה (כיול נמוך מדי של הגנת זרם יתר) לכן לעולם לא תנתק הגנה כזאת את הוונטה, אלא אם ייווצר קודם מצב של קצר, ואז היא כמובן צריכה לנתק אותה .

בעית חשמל מספר 3

3 כשלים פנימיים באביזרים בעיקר במפסקי זרם נתיכים פחתים, מגעים,שנאים ועוד. בד"כ זה קורה באביזרי מיתוג כמו מפסקי זרם ובעיקר במפסקים תלת-פאזיים. רוב הפעמים אנחנו מוצאים בעיות מכאניות, שנגרמות בשל קפיץ פנימי לקוי של אחד ממגעי הזרם. זוהי תקלה,שאינה ויזואלית כמובן,ולכן בסריקה התרמית ניתן לאתר אותה ע"פ הנקודה החמה (spot hot,(שנראית בצידיו של המפסק. תופעה זאת גורמת במצב עבודה רגיל של מפסק,להתחממות המגע הפנימי,בשל מרחק מזערי שבין המגע הנייד שמחובר לקפיץ , לזה של המגע הנייח. למעשה במירווח אוויר זה נוצרת "קשת חשמלית שחורכת בהתמדה את המגע ולעתים רחוקות גם גורמת לשריפת המגע כולו. מצב זה הוא למעשה ניתוק של פאזה אחת מתוך שלושה. זהו סוג הכשל הקשה ביותר לחיזוי,ללא עזרה בשימוש של סריקה תרמית SCAN R.I. כשלים פנימיים באביזר ,ים ניתן למצוא גם באביזרים מסוגים אחרים כמובן,וניתן לציין למשל מגענים (CONTACTORS,(שלעתים סליל ההפעלה שלהם מתחמם עד לטמפ' אשר נחשבת קריטית, ולעתים הוא אפילו נשרף דבר זה הוא חמור ביותר,היות ופעולת ניתוק הסליל,גורמת לניתוק של מגעי הכוח,ולהפסקת המתח,לחלק או לעתים לכל המכונה בדומה לנאמר לעיל על מפסקים,כשלים פנימיים נפוצים מאוד גם בממסרי פחת RELAYS LEAKAGE, וזהו דווקא מסוג הכשלים הפנימיים,שגם סריקה תרמית לא מגלה דבר זה קורה בד"כ לאחר כמה שנים, שבהם לא הייתה זליגת זרם,או שהפחת לא שופעל RESET" עלפי ההמלצות לפי חוק החשמל (כבדיקה תקופתית . במצב כזה, ובשהפחת לא מגיב תקופה ממושכת ברציפות,יוצא הפוך מכך שהוא לא הפעיל את האלקטרומגנט הפנימי שלו,ואז נוצרת ירידה משמעותית במגנטיות של האביזר. אז גם בהפעלה ידנית של לחצן הבדיקה,הפחת לא "יקפוץ".מקרה כזה הוא ללא ספק מצב מסוכן ביותר , היות וברגע ההתחשמלות זרם זליגה לאדמה , הפחת לא ינתק את המעגל החשמלי,וזאת סכנה ממשית לאדם המתחשמל כוויה,נפילה,הפרעות בקצב הלב,ואפילו מוות).כשל כזה מתגלה,אך ורק כשמבצעים בדיקה יזומה של האביזר. כשלים אחרים שכן מוצאים לעתים,כשיש אפשרות מעשית , היא בנתיכים מכל הסוגים, גם בזרמי DC וגם ב-AC.הנתיכים יכולים להיות מסוג זכוכית או חרסינה , 3 עבור זרמים נמוכים מאוד mA או לזרמים גבוהים A , בכל מקרה ניתן לראות כשלים כאלה אך ורק בסריקה תרמית. גם פה חשיבות האיתור של נתיך פגום העלול להישרף בעתיד דומה מאוד למצב של נתק במעגל חשמלי או במפסק זרם .

בעית חשמל מספר 4

4 קצרים פנימיים באביזרי חשמל בעיקר בשנאים,גופי חימום, כבלים רב גידיים,סלילים וכו ).' זהו סוג של כשל שהוא בד"כ נדיר ביותר, היות ואביזרי החשמל נבדקים באופן מדגמי עוד במפעל הייצור שלהם. הקצרים לעומת זאת קורים במשך הזמן באותם האביזרים, ומקורם כמעט תמיד בשינויים הקורים בשטח. לדוגמא: כבל שהתכופף יתר על המידה,צמת חוטי חשמל שנשחקה, גיד פנימי שניתך, בידוד לקוי של גידי המוליכים, התחממות פנימית שגרמה למגע בין מוליכים , וגם טעויות אנוש . האפקט המיידי,שגורם קצר פנימי באביזר חשמלי,הוא עלייה מיידית בזרם החשמל העובר דרכו לפי חוק " אוהם – " הזרם נמצא ביחס הפוך להתנגדות המעגל החשמלי, R/V =I כשל כזה כאמור מקורו לעיתים בגלל טעות של בן אדם. דוגמא לכך ניתן למצוא למש כשחשמלאי צריך לחווט את גופי החימום של תנור מסוים, אך הוא טועה בחיבורים הפנימיים. למעשה,שלא במודע הוא יוצר קצר פנימי הנמצא במקביל להתנגדות של אחד מגופי החימום בהפעלה של התנור,ייווצר זרם יותר גבוה מהזרם הנקוב,היות והזרם לא יעבור בכלל באותו גוף החימום, אלא בגיד של הקצר עצמו (קצר = התנגדות אוהמית הקרובה ל- 0Ω (. הטמפ' של הגישור תעלה כמובן,כתוצאה מערך הזרם המוגדל,וזה עלול מאוד "להקפיץ" את ההגנה התרמית או המגנטית (בהתאם לזרם או לגודל עכבת המעגל ,) של מעגל התנור,ואפילו לשרוף אותו במקרים קיצוניים.דוגמא אחרת לנוכחות של קצרים פנימיים היא בכרטיסים אלקטרוניים, או בשקעי מכונה מיוחדים. קצר בכרטיס אלקטרוני יכול לחמם רכיבים כמו נגדים וטרנזיסטורים בשל הזרם הישר הגבוה, שמתפתח באחד ממעגליו ואף לשרוף אותו או את הצמה,שמזינה אותו וכו …

מאמר מאת וולט חשמל https://kobielectric.co.il/