שיפוץ הבית? – איך להמנע ממלכודות.

שיפוץ הבית

חריגות בתקציב? שינויים בתוכנית? הקבלן נעלם עם ההבטחות? דברים חשובים שצריך לדעת לפני שאתם נכנסים לשיפוצים !

לא קיים דבר כזה "פרויקט שיפוץ קל שיפוץ הבית יכול להיות חוויה נהדרת. הוא יכול להעלות את הערך של הבית שלכם (במיוחד אם אתם משפצים את חדר הרחצה או המטבח) ולהגביר את ההנאה שאתם מפיקים מהסביבה בה אתם חיים. מצד שני הוא יכול להיות עסק יקר ומעיק. הנה כמה דברים שכדאי לכם לדעת מראש:

תדעו למה אתם נכנסים
לא קיים דבר כזה "פרויקט שיפוץ קל": אפילו לא כשמדובר בשיפוץ הקטן ביותר. תמיד יהיו אנשי מקצוע שיסתובבו לכם בבית, הוצאות בלתי צפויות והסתבכויות, וקרוב לודאי שהבלגן בבית יהיה גדול יותר מכפי שדמיינתם (וזה עוד בלי להזכיר את מכולת האשפה הענקית שתעמוד לפני הבית שלכם בכל משך תקופת השיפוצים).

לא קיים דבר כזה "פרויקט שיפוץ קל": אפילו לא כשמדובר בשיפוץ הקטן ביותר. תמיד יהיו אנשי מקצוע שיסתובבו לכם בבית, הוצאות בלתי צפויות והסתבכויות, וקרוב לודאי שהבלגן בבית יהיה גדול יותר מכפי שדמיינתם (וזה עוד בלי להזכיר את מכולת האשפה הענקית שתעמוד לפני הבית שלכם בכל משך תקופת השיפוצים).

כדי להבטיח שאתם לא מפתחים תחזית ורודה מדי לגבי איך תראה זירת השיפוץ, מה יהיה גובה הההוצאות או איך יראה לוח הזמנים, בקשו חברים או שכנים ששפצו לאחרונה שיחשפו בפניכם את האמת המלאה לגבי החוויה שעברו. ייתכן שתופתעו לשמוע שאותם חברים נתקלו במהלך השיפוץ בזרים גמורים נכנסים ויוצאים מהשירותים שלהם, שההוצאות שלהם היו גדולות פי שתיים ממה שתכננו, שהם נאלצו לחיות בלי מים זורמים במשך שבועיים. כדאי שתדעו בדיוק לאן אתם נכנסים לפני שאתם מתחייבים לפרויקט מן הסוג הזה.

הכירו את הקבלן

האדם החשוב ביותר בתהליך השיפוץ הוא הקבלן בנייה. לכן לא כדאי לכם לשכור את האדם הראשון בו נתקלתם, זה שבמקרה הסתובב בשכונה שלכם וחיפש עבודה, ולא כדאי לכם לשכור מישהו מבלי שבדקתם קודם כל את ההמלצות שלו. ההמלצה הטובה ביותר היא זאת שמתקבלת מפיהם של שכנים או חברים שלכם, אצלם ביצע הקבלן עבודה דומה לזו שאתם מעונינים לבצע בבית שלכם. לאחר שקיבלתם המלצה כזו, בדקו פרויקטים נוספים שביצע אותו קבלן ובקשו מידע על שיטות העבודה שלו. בקרו בבית שאותו קבלן כבר שיפץ ובאתר שהוא משפץ כרגע. תוכלו ללמוד הרבה על אותו קבלן רק מלראות עד כמה אתר השיפוץ נראה או לא נראה נקי, בטיחותי ומאורגן. ודבר אחרון, ודאו כי הקבלן חבר בהתאחדות הקבלנים או התאחדות קבלני השיפוצים.

חוזה עשיתם?

גם אם מדובר בעבודת שיפוץ קטנה, כדאי שיהיה לכם חוזה הכולל את הסעיפים הספציפיים ביותר, כולל תאריך השלמת הפרויקט, עלויות ומה הולך להתבצע מתי. החוזה יגן עליכם וגם על הקבלן. אם קבלן או כל איש מקצוע לא מעונין לחתום אתכם על חוזה, אל תשכרו אותו. כמו כן תזדקקו לעותק של טופס הביטוח של הקבלן, וכתב ויתור מכל איש מקצוע או קבלן משנה (שרברב, נגר וכו') שלוקח חלק בשיפוץ. המסמכים האלה יגנו עליכם מכל תביעות כספיות עתידיות מצד האנשים שעבדו או סיפקו חומרים לפרויקט השיפוץ. אל תתעצלו להשיג אישורים. בדקו מול העיריה או הרשות המקומית מה דורשים החוק או תקנות העזר העירוניות.

דבקו בתוכנית המקורית

כמו כן, אל תתפתו בשום פנים ואופן לשדון שלוחש לכם "אם אנחנו כבר משפצים אז…". גם אם נראה לכם שזה יהיה קל, הגיוני וחסכוני להוסיף חדר כביסה לבית, בזמן שאתם משפצים את המטבח, אם החדר הזה לא היה חלק מהתוכנית המקורית שלכם, סביר להניח שהתוספת שלו לשיפוץ לא תהיה קלה, הגיונית או חסכונית. קבלת החלטות גדולות "תוך כדי", בדרך כלל לא מניבה תוצאות משביעות רצון, והיא מסכנת אתכם מבחינת התקציב ומשך הפרויקט.