הכל על מהנדס בדק בית מומחה

מפקח בדק בית

האם באפשרותו של מהנדס בדק בית לחרוג מדרישות התקן?

בענף הבנייה ובתחום בדק בית קיימים פרטי ביצוע רבים המהווים סטנדרט ביצוע נאות . אך לעיתים פרטים אלו אינם מופיעים בתקן ואף לא במפרט הבין משרדי של משרד הביטחון המהווה אמת ביצוע ראויה.

האם במקרים אלו יהיה מותר למהנדס בדק בית מומחה לקבוע כי קיים ליקוי בניה או האם עליו להיצמד אך ורק לתוכן התקנים? התלבטות זו קיימת אצל מפקחי בנייה רבים ונדונה בביהמ"ש פעמים רבות.

על מנת לענות על שאלה יסודית זו עלינו לבדוק האם התקינה נותנת ואמורה לתת פיתרון שלם.

דוגמאות לחומרים בשימוש בנייה ללא תקן

נביא מספר מקרים קיצוניים על מנת להבהיר כי חוסר בתקינה אינו דבר נדיר אך אף על פי כן אינו מונע את התקנת המוצר. הדוגמא הקלאסית הנה פל קל, מוצר ללא תקינה. אך הדבר לא מנע את התקנת המוצר.

דוגמא נוספת הנה חיפוי אבן בהדבקה. עד כה אין תקינה ישראלית לשיטה זו של התקנה אך הדבר אינו מונע התקנה על גבי בניינים חדשים רבים.

אנו רואים שבשני מקרים אלו התקינה אינה קיימת אך עדיין המוצרים מותקנים והעבודה מתבצעת ולעיתים אף מתרחשים כשלים במוצרים אלו.

יתרה מזאת, מכון התקנים מוציא לעיתים תכופות עדכונים על תקנים קיימים וזאת עקב ניסיון מצטבר בארץ ובחו"ל. דבר המוכיח כי התקנים משתפרים ומתרחבים עם הזמן אך אי אפשר לקבל פיתרון שלם ומלא אלא יש להסתמך על ניסיונם של מהנדסיי בדק בית בשטח.

בנוסף, יצוין כי סטנדרט הביצוע משתנה מחברה לחברה וזאת לפי ניסיונה וניסיון עובדיה. לעיתים מבוצעים פרטי ביצוע שכלל אינם מופיעים בתקן אך מבוצעים על חשבון הקבלן עקב ניסיונו.

עולה מכך, שכאשר מהנדס בדק בית מגלה כי חסר פרט, אף על פי שאינו מופיע בתקן, הוא רשאי כמומחה לקבוע ליקויי בניה על סמך ניסיונו. בנוסף יאמר כי זוהי חובתו לדייר להשתמש בניסיונו בתחום בדק בית ולא להיצמד אך ורק לתקנים

מה לדרוש ממהנדס בדק בית

חושבים לעשות לדירתכם בדק בית? להלן כמה עצות טובות מה לדרוש ממהנדס ליקויי בניה ובדק בית על מנת לקבל את השירות המקצועי ביותר

הדבר הטוב ביותר, כמו בכל מקצוע, זה לקבל המלצה ואם לא מצאתם תבקשו מחברה הבודקת לדבר עם מישהו שביצע את הבדיקה באזורכם.

כמובן, וכמעט מיותר לציין, שבדיקת בדק בית, צריכה להיות מבוצעת על ידי מהנדס. אין חוק הקובע זאת ולכן צריך לוודא. ראוי שהמהנדס יהיה לפחות בעל 10 שנות ניסיון שחלקם העיקרי בביצוע פרויקטים של בתי מגורים.

יום בחייו של מהנדס בדק בית

האם מהנדס בדק בית צריך מכשור \ ציוד ?

על המהנדס להגיע עם מכשור מתאים ולא הרסני. מכשור הרסני אינו מתאים לסוג זה של בדיקות מכיוון שאף מוכר לא יסכים שיהרסו לו משהו בבית לפני שחתמו איתו על חוזה.

מכשור מתאים לדוגמא כולל איתור רטיבות, מד עובי חלון, גלאי כבלי חשמל וכו'.

יש להיזהר מבדיקה שאינה מפרידה בין טפל לעיקר. לעיתים, מהנדסי בדק בית אינם מפרידים בין בדיקה לדירה חדשה מקבלן לבין בדיקה לדירה לפני רכישה. בבדק בית לדירות חדשות מציינים את כל הליקויים הקיימים מכיוון שהקבלן מחויב לתקנם על פי חוק המכר. אך בבדק בית לדירה יד שנייה צריך להיזהר מלהעמיס על הקונה פרטים שוליים שברור שיהיו בדירה ישנה ויפחידו אותו מלבצע את הרכישה.

הבדיקה כוללת בעיות איטום רטיבות ועיבוי; בטיחות; סדקים קונסטרוקטיביים- שלד ובנייה; טיח; ריצוף וחיפוי; מערכת חיפוי חוץ; גג ומתקניו; עבודות נגרות; אלומיניום; סיוד וצבע; מסגרות; אינסטלטור ועוד. בארץ, צריך להיות דגש על בעיות הרטיבות שכן כ- 30% מהדירות בארץ סובלות מכך.

לעומת זאת על המהנדס להיות זהיר במיוחד בדברים החשובים ולא לפספס ליקוי מהותי. בדיקה סטנדרטית כוללת בדיקה ויזואלית בסיוע המכשור, מלמעלה למטה.